Go to ...

Ziare Gorj

aflam tot

RSS Feed

Externalizarea seviciilor de protecția muncii – o opțiune pentru tot mai multe companii


Preocupările cu privire la siguranța angajaților la locul de muncă nu sunt specifice doar companiilor mari sau celor care își desfășoară activitatea în medii de lucru care implică riscuri vizibile sau iminente pentru angajați. Luarea în considerare a factorilor care pot afecta integritatea sau starea de sănătate a lucrătorilor este o precauție necesară pentru orice angajator, inclusiv în cazul activităților desfășurate la birou sau în condiții aparent lipsite de orice pericol. Efectele asupra sănătății lucrătorului pot fi unele foarte subtile, dar în timp, acestea își pot pune amprenta asupra productivității muncii. Detectarea factorilor de risc și evaluarea probabilității de producere a unor consecințe nedorite nu este însă întotdeauna ușor de realizat de către angajator.  Tot mai multe firme, cu diverse domenii de activitate, de la companii farmaceutice la distribuitori de produse de curățenie, apelează la firme specializate în protectia muncii.

Ce așteptări trebuie să aibă angajatorul de la specialiștii în protecția muncii? În primul rând, trebuie reținut faptul că asigurarea protecției muncii este reglementată în România prin Legea nr.319/2016. Aceasta prevede obligația angajatorului de a asigura sănătatea și securitatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă, în așa fel încât să fie prevenite eventualele accidente sau probleme de sănătate care s-ar putea pune în legătură cu activitatea de muncă. Dincolo de această prevedere generală, însă, există o gamă foarte largă de activități pentru securitatea muncii care trebuie desfășurate. Printre acestea se numără evaluarea pericolelor și a riscurilor pentru diferite categorii de muncă, elaborarea unor planuri de acțiune pentru diverse evenimente de risc, elaborarea de norme și reglementări ale securității în muncă și instruirea angajaților în acest sens, întocmirea necesarului în ceea ce privește echipamentele de protecție, etc.

Toate aceste servicii, care sunt consumatoare de resurse pentru organizație, pot fi externalizate unei firme de specialitate, axate pe activitățile de protecția muncii. Avantajul este acela că o echipă de profesioniști în domeniu are o viziune de ansamblu asupra tuturor acțiunilor care trebuie întreprinse în vederea protecției muncii, în așa fel încât să fie acoperite în întregime prevederile legislației în vigoare. Experiența anterioară în domeniu, cunoașterea unor evenimente critice din istoricul altor companii din același domeniu de activitate, le permite profesioniștilor să detecteze anumite riscuri mai puțin vizibile și să propună reglementări care și-au dovedit eficacitatea.

Cu privire la activitatea de evaluare a riscurilor, trebuie menționat că aceasta reprezintă un element crucial în cadrul oricărui plan coerent de protecție a muncii. Angajatorul trebuie să  aleagă o firmă de protecție a muncii care dispune de specialiști în metoda INCDPM , avizată de Ministerul Muncii în domeniul evaluării riscurilor. Această metodă presupune aplicarea unui protocol bine structurat de acțiune, desfășurat în mai multe etape. În primul rând, este recomandată construirea unei echipe alcătuite din specialiști în diferite discipline, de la cunoscători ai tehnologiilor utilizate, la medici specialiști în medicina muncii. În etapele următoare are loc o analiză detaliată a sarcinilor și a condițiilor de muncă, a factorilor de risc care țin de echipament, de mediul de lucru sau de adecvarea caracteristicilor executantului la locul de muncă. Sunt anticipate evenimentele sau erorile posibile care ar putea periclita siguranța angajatului. Toate aceste informații sunt sintetizate într-un scor care reflectă gravitatea și probabilitatea diferitor categorii de risc într-un anumit domeniu de activitate. Plasarea pe o scală de evaluare a riscurilor se bazează puternic pe experiența anterioară a evaluatorului și permite compararea și ierhizarea riscurilor.

Care sunt momentele în care compania ar trebui să apeleze la serviciile unei firme specializate în protecția muncii? În primul rând, cu siguranță că o companie nou înființată, indiferent de numărul de angajați sau de tipul de activitate desfășurat, poate beneficia de consultanță în domeniul protecției muncii pentru a se asigura că respectă prevederile legislative. De asemenea, orice eveniment critic apărut în istoria companiei, de la manifestarea unor nemulțumiri legate de condițiile de muncă din partea angajaților la accidentele propriu-zise de muncă, ar trebui să tragă un semnal de alarmă cu privire la reconsiderarea acțiunilor de protecție a muncii. O atenție deosebită o mai pun și situațiile în care sunt angajate persoane cu diferite categorii de dizabilități sau limitări ale capacității de muncă.

În fapt, compania poate solicita în orice moment un audit SSM , adică o evaluare globală a modului în care compania respectă prevederile legislative în vigoare cu privire la securitatea și sănătatea în muncă. În urma unei astfel de activități complexe de diagnoză, sunt identificate eventualele neconformități ale normelor și procedurilor companiei în raport cu legislația în domeniu și se propune un plan de corectare a lor.

Luând în considerare aceste caracteristici ale activităților desfășurate pentru a asigura singuranța angajaților în muncă, pot fi desprinse două concluzii. În primul rând, respectarea normelor de securitate și de sănătate în muncă este importantă pentru companii atât pentru a preveni eventualele implicații legale nedorite, cât și pentru a susține satisfacția, productivitatea și fidelitatea angajaților. În al doilea rând, evaluarea corectă a riscurilor și a conformității la prevederile legislative, necesită un anumit nivel de expertiză în domeniu;  aici intervine rolul externalizării serviciilor către specialiștii SmartFox.

Tags: , , , , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *